Data Model Editor - Use of filter in front end in calculation
Hi,
In Data Model Editor i need to make a measure which is based on what the user has chosen in a filter in Targit Front end.
In DAX the measure works as follows
I find the min and max of the date-filter, which is made by the user in the front end analysis
VAR _MinDate = MIN ( 'Dato'[Dato] )
VAR _MaxDate = MAX ( 'Dato'[Dato] )
Afterwards i need to use the _MinDate and _MaxDate in a measure using a dimension as filter.
CALCULATE ( DISTINCTCOUNT ('A'[B]), 'C'[Date] >= _MinDate && 'C'[Dato] <= _MaxDate )
How do i do that in Data Model Editor?
Regards Line
0
Comments
Hi Line,
Is there any chance you can provide a specific example of what you're trying to achieve?
What exactly is the user selecting in the frontend?
Hej Peter,
Is it okay what i write in danish? Otherwise, please let me know and i will translate the below.
Jeg har en fact tabel, som indeholder data fra BigQuery. Facten indeholder en række for hver gang en artikel er blevet læst på en kundes hjemmeside.
På hver række (hver artikel der er blevet læst) har jeg mange informationer, feks.
- Datoen for hvornår den er læst = "Dato"
- Useren der har læst artiklen = "User"
- Datoen for hvornår den pågældende læste artikel senest er publiceret = "DatoPubliceret"
Datoen for hvornår den er læst og datoen for hvornår den sidst er publiceret kan sagtens være
forskellig (fx. hvis jeg læser en artikel som blev publiceret for 20 dage siden).
Kunden vælger så i Targit Cloud front end en tidsperiode på "Dato", f.eks. d. 1/1 - 14/1, fordi kunden gerne vil se fx antallet af læste artikler i de 14 dage.
Men derudover vil kunden også gerne se antallet af unikke artikler som er blevet publiceret i den periode. Så jeg har brug for at kunne gøre følgende ( med reference til tidligere dax kode ):
mindate = 1/1
maxdate = 14/1
distinctcount ArtikelTitel, hvor DatoPubliceret >= 1/1 og DatoPubliceret <= 14/1.
Men det kræver jo, at jeg i Data Model Editor kan bruge værdierne i det filter som kunden har valgt i "Dato", og at jeg så kan lave et filter med dé informationer sammen med DatoPubliceret.
Hej Line
Jeg tror desværre ikke det er muligt på den måde du forespørger. Har du eventuelt en separat fact-tabel med publiceret dato for en artikel, så tror jeg du vil kunne lave en separat datadimension til at håndtere dette.
Alternativt skal du benytte dynamiske perioder, hvor du eksempelvis laver en brugerdimension med to medlemmer, et for eksempelvis måned til dato på din "Dato" og et for måned til dato på din "DatoPubliceret", men det er nok lidt mere en workaround end en løsning, og det fjerner selvfølgelig også noget af fleksibiliteten for slutbrugeren ift. frit at vælge en periode.
Jeg vender det lige internt og kommer tilbage.
Hej Peter,
Fandt du ud af mere da du vendte det internt?
Hvordan vil din første løsning i tidligere besked kunne se ud?
Jeg kan godt lave en fact tabel, som indeholder publiceret dato for en artikel, men kan stadig ikke lige greje, hvordan jeg kan bruge et filter - som brugeren sætter i Targit - i et beregningsfelt i In Memory kuben.
mvh Line
Hej Line
Nej, har desværre ikke et bedre forslag end en separat fact-tabel, som en af vores backendkonsulenter kom med. Jeg tror bedste bud er tage kontakt til vores konsulenter via portal.targit.com og få sat et møde op. Beklager at jeg ikke kan hjælpe mere!
Please sign in to leave a comment.